torsdag 1 januari 2009

Möblerna har fått nya kläder

Så har jag då den första dagen på det nya året gett bland annat mina fåtöljer nya överdrag. Jag tycker att de blev helt okej.

Jag började med dynorna på fotpallarna som jag sydde som örngott till med öppningen på mitten av undersidan. Kudden på fotpallen sitter fäst med ett kardborreband. Det nya tyget på fåtöljer och fotpallarna är åt det militärgröna hållet. Kanske svårt att se på fotografierna.

Bild före:
Bild efter:
Fåtöjdynsöverdragen sydde jag även dessa som ett stort örngott. Men med fliken på utåt på överdelen av nynan, vilken går över kanten på fåtöljen. På detta sätt så far inte dynan ilkring eller hasar ner som den tidigare har gjort, utan den sitter still.

Bild före:Bild efter:

Jag hittade väldans sköna kuddar som jag köpte på Hemtex men dessa hade brunglansigt överdrag, vilket jag kännde inte var helt rätt färg just nu. Så jag sydde ljusgröna överdrag till kuddarna med silverdekorsnodd på tyget. Stängningen satte jag på baksidan av kudden med kardborreband.


Båda fåtöljerna med överdrag, fotpallarna, golvkudden samt kuddarna i fåtöljerna har fått nya överdrag. Summa sumarum så har allt detta blivit omklätt till en kostnad av ca: 200 kronor. I alla fall om jag räknar med det tyget jag gjorde av med. Som många gånger så har jag räknat med betydligt mer tyg men det betyder ju bara att jag kan sy lite fler kuddfodral till soffan och på så stt binda ihop rummet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar