torsdag 8 januari 2009

Avjulat och en massa annat handarbetande

Så har jag då tagit bort i princip all jul hemma nu. Det är endast julgardiner kvar i köket. Annars inte en tomte så långt ögat når. Även om jag älskar att pynta inför julen så tycker jag det känns skönt när allt kan plockas undan igen till nästa jul.


Allt avjulande ledde då till att få upp andra gardiner i vardagsrummet. Sagt och gjort. Sedan trodde jag då att jag hade kuddöverdrag som matchade gardinerna. Tyget på de blommiga kuddarna är samma som på mina panelgardiner. Och visst där låg några men inte alls till alla kuddar som jag trott. Det blev till att bänka sig vid symaskinen. Så där har jag suttit när tid getts och sytt överdrag. Sju kuddöverdrag blev det till sist. Sydde omlottmodell med knäppning på baksidan av överdraget. Det blev kuddar i samma tyg som gardinerna jag satte upp, ljusgröna med silversnöre på samt i ljusgrön manchester. Kul med lite variation i tygvalet.

Jag har nu börjat på att sticka en trekantig sjal i garnet Fame från Marks & Kattens. Mönstret är även det från Marks & Kattens som jag fick med gratis när jag köpte garnet på min lokala garnbutik. Tanken med att börja med sjalen är att det är det största i setet jag tänkt sticka. Sedan ska även en mössa och pulsvärmare stickas. För börjar jag med de mindre sakerna så tror jag mig inte ha kourage att göra sjalen sist. Totalt så blir det 400 gram Fame garn till sjal, mössa och pulsvärmare. 300 gram går åt till sjalen. Snart har jag stickat slut på första 100g nystanet. Det börjar bli trångt på mina vanliga stickor då sjalen ska bli trekantig och ökas med 30 maskor vart 22:a varv.

Så därför beställde jag mig en rundsticka. Min allra första rundsticka någonsin :) Ska bli kul att testa hur det känns att sticka med en sådan. Har bara hört positiva saker om rundstickor men vet ju inte hur jag kommer att tycka det är då jag aldrig testat. Rundstickan har jag beställt från Garnhärvan, å naturligtvis blev det en rundsticka från Knit Picks Harmony wood. Kan man annat än bli glad när man ser dessa vackra stickor? Idag fick jag hem min rundsticka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar