tisdag 23 februari 2016

Jacka modell jeansjacka

Så har jag nu sytt min första jacka någonsin. Det kändes utmanande men roligt. Ibland så stötte jag på problem men det löste sig. Allra första försöket blev katastrof men då gäller det att inte ge upp utan på det igen, det är av alla misstag man lär sig och blir mer uppmärksam. Vissa fel går att räta till andra får man se som en läxa och övning. På jackan så är det enbart knapparna som sytts fast för hand, allt annat är sytt på maskin. Jag tycker det var roligt att lära sig sy utan att nåla och ändå få ett bra resultat. Jackan heter Jacket Express och kursen att lära sig sy den hade jag på Craftsy.com, Janet Prey är lärare i den här kursen. Just den här skulle jag nog inte rekommendera en nybörjare att sy men har du lite basic vana att sy så absolut, alternativt att en nybörjare först syr en toile innan man hugger in på tyget till den slutliga jackan ska sys i, vilket även de som är vana att sy gör ibland för att sea att den passar eller om något behöver ändras i mönstret. Tyget till denna var en stuvbit som jag fyndade på Furulunds och knapparna på Syfestivalen. Som vanligt när jag ritar ut mönster på mönsterpapper så vill katten vara med :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar