lördag 6 februari 2016

Blommig randig skjorta

För ett par dagar sedan så sydde jag klart min skjorta nummer två. Skjortan är sydd i ett tyg som är en syntetmix. Vart jag köpt tyget har jag ingen aning om då det legat i mina gömmor en tid. Det var lite pusslande för att få fickan rätt men jag blev nöjd när den väl var på plats. Pricken över i på en blommig skjorta blev rosenknappar. Dessa har jag fyndat på e-bay för många år sedan. Jag gör ofta så att jag hittar något jag gillar på ett eller annat sätt och sedan så får det ligga och vänta på att det passar in i rätt projekt.
Ett tips för jämna raka sömmar när man ska sy är att sätta en bit maskeringstejp på symaskinen där du vill ha din sömsmån, se bild nedan. Enkelt att ta bort tejpen utan att det skadar din maskin när du är färdig eller vill justera tejpen. På mönstret så ändrade jag ytterligare lite denna gång för att få bättre rörelsemån i plagget över höften. Annars så har jag använt mig utav samma mönster som tidigare. Det var lika roligt att sy denna som den förra. Kanske lite roligare då den blev lite bättre än den förra, den tredje kanske blir ännu bättre. Bara att öva, öva och öva. Sedan så roligt att få unika plagg som ingen annan har.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar