lördag 11 april 2009

Stickade sjalar

Så har då långfredag passerat och det var väl tur att den var lång. Jag började med att färdigställa den helgröna sjalen som jag hållt på och stickat på ett tag. Det är en enkel sjal stickad i rätstickning i ett ullgarn som jag fått från min granne.

När den var klar så fick jag för mig att jag skulle sticka en till sjal. Det blev en Grönrandig sjal stickad i garnet Carolina från Marks & Kattens. Mönstret som heter Frost hittade jag hos Deisy Design. Den blev vär inte riktigt som den skulle men söt ändå tycker jag. Jag gissar att det berodde på att jag hade för tunna stickor. Stickade den på stickor nr 6, så det blev några fler varv än vad mönstret sa. Blommorna är gjorda på min flower loom som jag köpt ett år på Syfestivalen. Jag gjorde dem av ett restgarn jag hittade i min garnlåda. Blommorna är fastknutna med en rosett på baksidan så de går att ta loss innan man tvättar sjalen.


Den här tvåfärgade blomman har jag gjort som sjallål. Jag har tvinnat metalltråd som jag sedan sytt fast på baksidan utav blomman för att kunna använda den som sjalnål. Jag funderade först på att sätta dit en säkerhetsnål men kom sedan på att jag kunde testa med metalltråd istället. Jag blev nöjd med slutresultatet. Blomman passar fint till sjalen med de gula blommorna.

2 kommentarer:

  1. Vilka vackra sjalar! Har provat att sticka ett par och tycker att det e jätteskoj! Fast mina blir bara i rätstickning...Kan inte läsa stickbeskrivningar så det blir avig och rätstickning på mina =)
    Kram Katarina

    SvaraRadera