söndag 23 november 2008

Stickade vantar



Att sticka är en bra sysselsättning vid TV:n tycker jag. Det sysselsätter händerna och får mig att må bra.
Så på två kvällar här så har det blivit ett par vantar till min dotter. Inget avancerat utan ett par vanliga slätstickade vantar i garnet Tanja lyx, finns i livsmedelsbutiken. Iaf så hittade jag det på Ica.

Jag stickade skaftet på vantarna två centimeter längre då jag tycker att många vantar har för kort skaft och lämnar en glipa mellan jackan och vanten. Inte alls skönt när man är ute och leker i snön. Det var första gången som jag stickade ett par vantar. Har tidigare endast stickat pulsvärmare med tumme. Möjligen att jag stickade vantar på skoltiden men då var det lovikavantar utan tumkil. Snabbt och smidigt gick det iaf att sticka dessa.

Mönstret jag stickade efter hittade jag i boken 100 handarbetsidéer.
Vet inte om den finns i tryck ännu. Exemplaret jag har är från 1977 och köpt på loppis. Många bra fynd man kan göra på secondhandbutiker. Riktiga skattgömmor när det gäller äldre handarbetsböcker tycker jag. Å så kan man ibland hitta roliga garner som inte finns någon annanstans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar