tisdag 18 november 2008

Quilta ett barntäcke

Här för någon kväll sedan satte jag i tre timmar och quiltade ett barntäcke. Det slog mig att det är inte något man gör i all hast. Även om det för mig nu då var enkel quliltning där jag följde konturerna på motiven. Det tar sina modiga timmar. Kan bara ana hur många timmar som läggs ner på alla vackra quiltade täcken med tät vacker quiltning. Vilka fantastiska konsnärer.

Åter till barntäcket jag quiltar nu då. Det är en barntäckes panel som jag haft liggandes på tok för länge i mitt ena tygskåp. Med söta teddybjörnar i ett typ dockhus. Härligt klara färger som barn gillar. Många barntäcken är sådär pastelliga och romantiska. Inget fel i det men visst ska man inte vara rädd för färger. Känner mig glad att jag äntligen satt igång med täcket. Hoppas att jag får tid att bli klar med det den här veckan.

Jag quiltar fast ett sommartäcke på baksidan av panelen. Det är lagom tjockt och med spraylim och säkerhetsnålar så fick jag det fin fint på plats. Har sedan tänkt mig att sy fast ett ljusgult fleecetyg på baksidan av täcket som baksida. Jo det blir lite pastell på mitt barntäcke med :) Kan ju inte vara konsekvent heller ;)

Täcket hade jag tänkt haft färdigt för ca ett år sedan men så blev det bara liggandes där i skåpet. Som många andra tyger blivit, tyvärr. Kanske får jag tid i vinter att sy undan lite av det jag tänkt från början. Men det är ju så att man ibland ändrar sig när det gäller tyger. Andra tyger kan man bara inte låta bli att köpa då de liksom ropar till en att titta så vacker jag är, köp mig. Men dessa tyger är inte att förakta då de en dag bara är så bra till det där projektet man vill sy. :)

Nåväl... bild på täcket kommer förhoppningsvis när jag väl blir klar med det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar