måndag 31 oktober 2016

Underkläder

Två trosor har blivit sydda, samma mönster men helt olika slutresultat. Med olika tyger, spets och resår så kan samma mönster få så olika utseende. Den övre med resår från Röda tråden, tyg från Tygtokig och mönster flärdfull från LG sömnad. Den nedre med tyg som jag köpte på Syfestivalen i våras, minns tyvärr inte butikens namn, spetsresår köpt på Hema butiken innan den la ner här på orten. Den nedre trosan blir högre i midjan då jag där valt att sy på en bredare spetsresår i midjan. Kan inte säga det för många gånger hur kul jag tycker det är att sy underkläder. Vissa tänker då att de måste ha specialmaskin för att sy något sådant men de enda sömmar man behöver är sicksack samt trestegs sicksack, alltså inga underliga sömmar som någon specialmaskin eventuellt har utan sömmar som de flesta maskiner idag har. Så jag säger att om du är intresserad att prova sy dina egna underkläder så kör på. Se till att hitta ett mönster som du trivs med. Ett sätt är att slakta ett par som du redan har och rita av och gör ett mönster eller köp ett färdigt mönster från någon av alla de mönstertillverkare som finns där ute alternativt så kanske ditt bibliotek har bok med mönster att låna. Det är inte så att det direkt blir billigare att sy sina egna trosor/kalsonger, beroende på materialval naturligtvis utan att du får den modell och färg du själv vill ha och glädjen i att ha skapat något själv. Min rekommendation för nybörjaren är att välja ett bomullstrikå som har tvåvägs stretch istället för ett blankt tyg då blanka tyger lättare glider när man ska sy.


2 kommentarer:

  1. Hej. Här kommer svar på din fråga om klämbörsen, ledsen för dröjsmålet, din kommentar hamnade i modereringsmappen för att inlägget var så gammalt. Måttbandet ska ligga () Fasen vad smart att använda parenteser för att fråga/beskriva! :)

    Åh, underkläder! Har varit sugen ett tag på att testa att sy några trosor. Vad många fina du sytt, boxertrosan, den lägre, grymt snygg! Såna trosor vill jag sy. Kanon med dina tips om tyger mm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för svar :) Det måste testas, ska läggas till i min att göra lista.

      Klart du ska testa att sy trosor! Finns så många snygga tyger att välja på och så får man något unikt.

      Radera