söndag 30 oktober 2016

Topp

Tyget till denna har länge legat och väntat i en låda, inhandlat för många år sedan på okänd ort och butik. Nu äntligen har det här härligt mjuka trikån i bomulls-viskos fått bli det jag tänkt. Tyvärr så ger bilden inte en helt rättvisande passform på provdockan. Ärmen blev något kortare  och längden något längre än jag tänkt från början, men jag är nöjd. Den blev helt enkelt bättre så. Ärmen slutar strax ovanför armbågen. Till denna så har jag valt att sy en inte alltför låg v-ringning, vilken är den halsringning jag föredrar bäst till mig. Ibland kan man säkert tänka att formen på en halsringning inte spelar någon roll, men i min värld så gör det skillnad. Den är sydd på overlockmaskin och kanterna med tvillingnål på vanlig maskin. Mönstret jag i grunden använt mig utav är från Ottobres "Ottobre Woman Creative 303, De bästa damtopparna", vilket de tyvärr inte längre säljer, men du kanske kan hitta någon som säljer ett begagnat sådant mönster? Å andra sidan så finns säkerligen många liknande mönster att finna där ute i mönstervärlden, det gäller bara att hitta ett eget favoritmönster. Jag sydde denna på kvällen innan jag skulle iväg på årets syfestival och fick där glädjande beröm för den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar