torsdag 17 november 2016

Stickad filt

På Syfestivalen så köpte jag en hög med nystan i åtta olika färger, närmre bestämt 27 stycken från Knittingroom. När jag stickat klart så blev slutresultatet denna filt som min frusna vän Shawnee fått. Hon hade förklarat för sin matte att ull det är bra skönt det och värmer bra. Jag lade upp 111 maskor och körde på i mosstickning då bägge sidor blir lika dana och jag tycker att mosstickning håller formen bra. Den kanske blev något större i slutändan än vad jag hade förväntat mig, men det är bättre med en något för stor filt än för liten. Nu får bägge hundarna plats under den alternativt deras husse eller matte kanske, om de får låna den. Nedre bilden har bäst färgåtergivning och här visar även Shawnee att den fungerar bra att sova under. Shawnees matte håller upp filten här på bilden till vänster. Det enda gula nystanet ser nästan självlysande ut :) Färgerna är bara blandade helt fritt med olika antal av alla nystan och ingen färg är stickad två nystan efter varandra. Jag uppskattade att för omväxling skull sticka med grova stickor 8mm (U.S. Range 11), det gick snabbt till skillnad från det garn och de stickor jag vanligtvis använder, när jag till exempel stickar vantar och mössor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar