onsdag 25 november 2015

Fleecefodrad mössa


Jag har stickat en mössa till min bror. Hoppas att han kommer att gilla den. Mössan har jag stickat efter ett mönster från Drops Design som heter Darrin. Jag valde att sticka mössan i ullgarnet Safari från Hjerte Garn. Det blev ett fint mönster och färgerna passar både tjejer och killar. Något som inte syns på fotot är att jag stickat ett par varv med ett reflexgarn vilket jag köpte på Syfestivalen. Reflexgarnet lät jag löpa med det vanliga garnet. Om det kommer att reflektera bra eller ej vet jag inte då det är första gången som jag provar. Kul ide att integrera reflex direkt i kläderna tycker jag. Det som jag upplevde som negativt är att reflexgarnet känns väldigt vasst mot huden. Så för första gången i mitt liv så har jag idag fleecefodrat en mössa. Hur gjorde jag? Jo jag la helt enkelt ut mössan på fleecen och klippte ut en mössa i samma storlek som den stickade och lade bara till sömsmån. Sydde ihop den med en lämplig sicksack söm, var lat och orkade inte använda overlock men sicksack fungerar bra. Viktigt att tänka på är att man lägger stretchen åt rätt håll. Flecemössan sydde jag fast med dess avigsida in mot den stickade mössans avigsida. Här använde jag samma garn som jag stickat mössan i. Fäst den upptill så mössorna håller ihop och sedan vek jag in nederkanten några millimeter nertill innan jag fäste även den med samma garn som mössan är stickad i. Tänk på att sömmen måste stretcha den med. Jag är mycket nöjd med min första fleecefodrade mössa och jag hoppas min bror blir det han med. Han kommer i alla fall inte att frysa om huvudet i den här mössan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar