måndag 12 augusti 2019

Toppar med mera

Efter många fullmånar har jag nu äntligen tagit mig lite tid att skriva lite här. Jobbet som textillärare rusar på samtidigt som studier på universitetet sker. Jag har varit i ett läge där jag tappade glädjen att skapa. Med höga krav på mig själv och ett rasande tempo med framtvingade objekt var det inte längre rogivande att sätta sig ner och bara gå in i mitt skapande, mediterande handarbetande. Ska väl heller inte sticka under stolen med att det inte blir så många timmar kvar på dygnet när allt är klart.
Men på bara några dagar har jag nu äntligen sytt upp lite från mina högar med tyger. Två toppar i ekologiskt trikåtyg från Stoff & stil med ormbunkemönster. En med kort och en med trekvarts ärm. Mönstret från Ottobres bästa toppar för tjejer. Av de sista bitarna fick jag även ut två trosor. I vanlig ordning LG:s mönster. När jag nu äntligen hittat en modell som passar så bra har jag svårt att sy andra modeller.


Av måstyget jag fyndat och tidigare sytt en kortärmad topp utav räckte helt oväntat till en topp med trekvarts ärm. Visst är det skönt med långärmat alternativt kortärmat också men många gånger är det mer praktiskt med en trekvarts ärm. Min garderob har efter en genomgång konstaterats sakna några toppar av denna modell. I jobbet som textillärare, vilket jag fortfarande förundras över att jag har möjligheten att få jobba som, har jag gärna på mig plagg jag själv skapat. Ofta får jag frågan, har du gjort den där? För dem är det viktigt att se att det går att skapa bärbara plagg. Även om de flesta inte syr sig klädesplagg förrän på högstadiet så ger det tydligen motivation och inspiration till vissa elever. Positivt tycker jag.
Ett svart tyg med rosor och döskallar har länge rasslat runt i trikålådan. Döm till min förvåning när jag såg hur pass stor bit det fanns kvar utav tyget. Det räckte helt lugnt till en topp. Hade kunnat välja en längre ärm men kände att tyget gjorde sig bättre när det blev kort ärm.
Som ni kanske noterat väljer jag konstant samma halsringning v-ringat. Jag trivs bäst i det. Men kanske borde testa andra halsringningar med. Var jag funnit tyget med döskallar och rosor minns jag tyvärr inte längre. Kan ha varit på mässa eller Ohlssons tyger, men det var länge sedan det blev inköpt, minst tre år sedan. Men när jag häromdagen var på Ohlssons tyger så kunde jag bara inte motstå ett helt underbart vaxat bomullstyg med afrikanskt tryck. Vaxet tvättas tydligen ur vart eftersom men jag kunde som sagt inte låta det ligga kvar där. Köpte mig en liten bit lagom till en shoppingkasse. Tyvärr är kassen lite skrynklig på bilden men stroppen som sitter på kan även hålla ihop kassen om jag rullar ihop den. Har sytt riktigt långa band på kassen så den är tänkt att bäras på axeln.



Blåa glansiga trosor sydda av ett tyg vilket
länge väntat på att få bli just dessa. Jag är
inte helt bekväm med det glansiga tyget.
Tyget är heller inte är speciellt kul att sy i
speciellt då det gärna glider än hit och än
dit när jag försöker måtta in sömmarna rakt.
På återseende alla fantastiska skapande människor!

2 kommentarer:

  1. Helt underbara alster! Kul att skaparglädjen är tillbaka!

    SvaraRadera
  2. Tack Rita!
    Ja det känns skönt att hitta skaparglädjen igen.

    SvaraRadera