måndag 19 mars 2018

Sjal

Länge länge har denna sjal legat och väntat på blockning. Hörnen blev snyggt kantiga efter att jag spänt upp den fuktiga sjalen med nålar på mitt underlag och låtit den torka. Vissa undrar vad man ska spänna upp på för underlag, jag har använt allt från en fast matta (typ röllakanmatta) till liggunderlag. Jag investerade i fyrkantiga bitar utav liggunderlagsmaterial på Biltema förra året vilka jag gillar då jag kan behöva ändra formen och storleken på underlaget samt att det är enklare att förvara. Det här är den tredje sjalen som jag stickat efter mönstret från Marks & Kattens, efter varje sjal har jag sagt att aldrig stickar jag en till. Nu har det blivit tre stickade sjalar från det här mönstret. Den första sjalen tappade jag och den andra tog malen. Eländiga varelser när de äter mina plagg i ull. Garnet jag använt till just den här färgglada sjalen är garnet Frost från Svarta Fåret, tyvärr ett superwash garn men då jag på en mässa fyndade garnet för tio kronor nystanet hade jag inte den materialkunskap jag har idag. Att kasta ett garn på grund av att jag inte anser att ett garn bör ha plast i sig är inte ett alternativ då inte det heller gynnar miljön att bygga sopberg. Jag får snällt sticka upp de mixgarner jag har samt överväga för och nackdelar med mina val. Göra medvetna val helt enkelt. Det ska vara roligt att handarbeta. När jag kommer till slutet på denna modell så känns drygt 400 maskor just drygt. Sedan när det stickade är färdigt tänker jag att det där gick ju bra. Det är många känslor inblandade i slöjdande över lag. Glädjen i att upptäcka, skapa, planera, problemlösningar och ibland bara lugnt följa ett mönster till den färdiga produkten. Den här orange röd gula sjalen har sina små missar här och där vilka jag i efterhand har fångat upp och fixat. Kände först att det inte alls var mina färger men då just denna vinter varit så lång har jag behövt just dessa lysande färger för att ge mig själv en energikick.

Längtar nu efter barmark och mjukt gräs under mina fötter.

2 kommentarer:

  1. Visst är det många val man gör?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det så. Nu mer än tidigare så är jag mer medveten om hela processen.

      Radera