onsdag 11 oktober 2017

Det jobbas flitigt

Jag stickar och virkar så det yr ulltussar. Nej så allvarligt är det inte, men en hel del att göra är det. Då jag inte vet vad jag får och inte får lägga ut på nätet innan det redovisas så tar jag det säkra före det osäkra och behåller det för mig själv tills efter jag lämnat in det. Det jag däremot kan skriva och lägga upp om är att jag har tillverkat mig ett par strump blockare. När man stickar eller virkar något så gör man något som heter blocka när objektet är färdig. Och vad innebär nu det kanske vissa frågar sig. Jo det är så att det man handarbetat har inte alltid den formen som den ska direkt när den är stickad/virkad och med hjälp av blockning så får den det. Man fuktar objektet och spänner upp med nålar om det är något platt. Kanske du gjort en kofta med flera delar, då spänner/formar man delarna på ett lämpligt underlag, till exempel ett liggunderlag och nålar tätt så att alla delar får rätt mått. Där får delen/delarna sitta tills de är helt torra. Denna metod är svår att använda på en strumpa eller vante där du istället kan sätta något i plagget. Jag har tidigare aldrig blocka mina sockor men nu var det alltså dags. Det finns finfina blockare att köpa för mellan 100-200kr paret men där kände jag mig snål och började googla istället. Hittade ett bra tips på Pintrest där det tipsades om att tillverka egna utav bordstabletter. Sagt och gjort, jag skrev ut mönstret och justerade det till rätt storlek med hjälp utav rutat papper. Klippte ut och ritade av på ett par bordstabletter, betydligt mer ekonomiskt och du kan göra flera stycken olika storlekar. Just nu sitter dessa i mina sockor som jag ska ha med mig till Linköping vid nästa besök på universitetet. Hoppas att detta tips kan vara någon till glädje.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar