onsdag 9 mars 2016

Grytlappar och grillvante





Då bristen på både grytlappar och grillvantar visst var stor i mitt hem så har jag nu sytt två hjärtformade grytlappar och en rejäl grillvante. Grillvanten går ner ordentligt över handleden så det inte är någon risk för brännskador när man sticker in armen i ugnen. Det som nu behöver fyllas på med här hemma är termovadd som skyddar mot värme. Det gick åt en hel del när jag sydde dessa. Min maskin var heller inte så väldigt lycklig när jag ville sy i två lager termovadd + två lager vanlig vadd + fyra lager tyg och ibland lite mer. Det gäller att ta det försiktigt när man syr i så många lager om man inte har en industrimaskin. Jag vevade försiktigt fram maskinen för hand, vilket gick bra och jag är nöjd med resultaten. Det gröna & blommiga  tyget är fyndade på Ohlsons tyger, det vita tyget är från IKEA 2008 men det med ugglor på är jag osäker på vart jag köpt. Grytlappsvadd vilket även heter Thermolam/Thermolamvadd har jag köpt på Syfestivalen men går att beställa från tex. Quiltbiten vilka är dem jag köpt av på Syfestivalen men även Textilia eller Jofotex har att beställa om det inte finns på en sybutik nära dig. Jag tycker att dessa färger och mönster får lite fart på längtan efter våren. Det är bara att hojta till om det är något som ni undrar över eller vill veta mer om.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar